سرماخوردگی کودکان

یکی از مشکلات شایع مراجعه کنندگان  به مطب دکتر علی فرجی متخصص اطفال ، خصوصا در فصل های پاییز و زمستان مشکلات سرماخوردگی همراه با علائمی همچون سرفه ، تب و حتی استفراغ به دنبال سرفه می باشد  که این علائم سبب ناراحتی ، بیماری و در نتیجه مراجعه والدین به مطب می گردد ، به همین دلیل در ادامه  دکتر علی فرجی متخصص اطفال خوب در شمال تهران به بررسی سرماخوردگی و راه های درمان آن می پردازند .
سرماخوردگی کودکان و عفونت های تنفسی  در حقیقت یک نوع عفونت است ،که این عفونت ها می تواند یک عفونت ویروسی  و یا باکتریایی باشد .

سرماخوردگی کودکان

عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی ، همانطور که از اسمش مشخص است ، ویروس ها عامل اصلی آن ها می باشند ، بنابراین  درمانی برای آن ها وجود ندارد و  باید فرد دوره  بیماری خود را طی کند ، حتی در مواردی که درمان برای آن ها تجویز می گردد توصیه می شود به صورت کوتاه مدت از آن استفاده شود تا عوارض دارویی متحمل کودک نشود .

عفونت های باکتریایی

نوع دیگر از عفونت های سرماخوردگی به صورت باکتریال هستند ، عفونت باکتریال اغلب در مدت  طولانی تری  برطرف می شود و کودک همراه با تب کودک و سرفه های شدید علائم را تجربه می کند .

عفونت های باکتریال می تواند فوقامی باشد ، به این معنی که مربوط به سیستم گوش ، حلق ، بینی و سینوس ها باشد  و یا ممکن است به صوت تحتانی باشد  که مربوط به گلو و ریه است .

لازم است به این نکته توجه شود که  هر کدام از عفونت های گفته شده ، آنتی بیوتیک های  مشخصی دارد  و به هیچ عنوان خانواده ها نباید برای درمان، داروهای خودسرانه برای کودک تجویز کنند .نیاز است تا حتما کودک، زیر نظر متخصص اطفال معاینه شود  و متناسب با ویروس و علائم  کودک، دارو های لازم را تجویز کند .

همچنین برای درمان سرماخوردگی، رنج سنی در نظر گرفته می شود ، بنابر این برای گروه شیر خواران پرخطر ،تنها با مراجعه به متخصص اطفال لازم است درمان انجام شود .

دکتر فرجی متخصص اطفال خوب در شمال تهران هستند . شما می توانید برای تماس با دکتر فرجی بهترین متخصص اطفال با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید :

سریع ترین راه درمان سرماخوردگی

درمان در این موارد بسته به اینکه عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد انجام می شود . در صورتی که  عفونت ویروسی دلیل بر سرماخوردگی باشد ، سریع ترین راه درمان تسکین علائم می باشد، زیرا برای عفونت های ویروسی درمانی وجود ندارد .

دکتر علی فرجی  براساس نوع باکتری ، نوع آنتی بیوتیک را انتخاب می کنند  و برای موارد آلرژی  از دارو های ضد آلرژی کودکان که گاها ممکن است در دراز مدت استفاده شود ، تجویز می کنند .

آیا راهی وجود دارد تا کودک سرما نخورد ؟

رعایت نکات بهداشتی در پیشگیری از سرماخوردگی ،  بسیار تاثیر گذار است . خصوصا اگر کودکی در خانواده وجود دارد  که به مدرسه و یا مهد کودک می رود ، ناقل اصلی  برای انتقال میکروب  می باشد .

توجه به فصل  و میزان آلودگی در هوا هم در پیشگیری از سرماخوردگی بی تاثیر نیست .

مواردی که ذکر شد همگی می توانند  از بروز سرماخوردگی جلوگیری کنند . بهتر است با مشاهده کوچکترین علائم سرماخوردگی با متخصص اطفال مشورت کنید .