کنترل و درمان تب بدون دلیل در کودکان

تب یکی از علائم هشداردهنده و نشانه های وجود بیماری در بدن است. در واقع تب بیانگر مبارزه و پاسخ سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا است. تب در کودکان نیز به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن بسیار شایع است. وجود عفونت در بدن یا ویروس های سرماخوردگی از مهمترین دلایل تب در نوزادان و کودکان محسوب می شود که اغلب با علائم دیگری همراه است. اما در برخی مواقع کودک بدون هیچ نشانه ای مشخص دچار تب می شود. اما تب بدون علت و عفونت در کودکان نشانه چیست؟ تا انتهای این مقاله از سایت دکتر علی فرجی همراه ما باشید و با شایع ترین علل تب بدون منشا و راه های درمان آن آشنا شوید.

تب بدون هیچ علامت دیگری در کودکان نشانه چیست؟

تب بدون علت مشخص و فاقد علائم دیگر بیماری، برای توصیف موارد حاد (کمتر از یک هفته طول بکشد) به کار می رود. توجه به تب، به ویژه در کودکان زیر 36 ماه بسیار حائز اهمیت است، زیرا در اغلب موارد در اثر عفونت های شدید و موضعی در بدن کودک یا نوزاد ایجاد می شوند. معمولا تشخیص بین عفونت های باکتریایی خطرناک و عفونت های ویروسی خود محدود شونده، دشوار و مهم است. اکثر کودکانی که دچار عفونت های ویروسی خود محدود شونده می شوند، بدون عارضه بهبود می یابند. اما تب های ناشی از باکتری های پنهان و بیماری های مانند مننژیت بدون درمان بهبود نیافته و در صورت عدم تشخیص به موقع ممکن است خطرناک باشد.

تب بدون علت در نوزادان و کودکان

دلایل تب بدون علائم سرماخوردگی در کودکان

تب بدون علائم سرماخوردگی در کودکان می‌تواند به دلایل متعددی رخ دهد. در صورتی که کودک شما تب بدون علائم سرماخوردگی داشته باشد، مهم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا علت تب را تشخیص داده و روند درمان را آغاز کند. شایع‌ترین دلایل تب بدون علائم سرماخوردگی در کودک عبارت اند از:

۱- عفونت‌های ویروسی

برخی از ویروس‌ها می‌توانند تب را در کودکان بدون علائم سرماخوردگی ایجاد کنند. این عفونت‌ها ممکن است علائم دیگری مانند سرفه، عطسه، گلو درد یا تهوع نداشته باشند.

۲- عفونت‌های باکتریایی

بعضی از عفونت‌های باکتریایی همچنین می‌توانند تب بدون علائم سرماخوردگی در کودکان را به همراه داشته باشند. مثال‌هایی از این عفونت‌ها شامل التهاب گوش، التهاب حلق، عفونت ادراری و التهاب مجاری تنفسی علوی می‌باشد.

۳- عوارض پس از واکسیناسیون

پس از تزریق واکسن، بعضی از کودکان ممکن است بدون علائم سرماخوردگی تب داشته باشند. این واکسن‌ها می‌توانند باعث تحریک سیستم ایمنی بدن شوند و تب را ایجاد کنند.

✍️ بیشتر بدانید: انواع واکسن هایی که به کودکان باید تزریق شود

۴- بیماری‌های التهابی

برخی از بیماری‌های التهابی مانند آرتریتیس نسجی، بیماری کرون، کولیت التهابی و لوپوس می‌توانند تب بدون علائم سرماخوردگی در کودکان را ایجاد کنند.

۵- عوارض داروها

مصرف برخی داروها ممکن است باعث ایجاد تب بدون علائم سرماخوردگی در کودکان شود. برخی از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است این عوارض را داشته باشند.

۶- سایر دلایل محیطی

دلایل دیگری مانند افزایش فعالیت فیزیکی، تغییرات در شرایط محیطی (مانند گرما یا تغییر آب و هوا)، اضطراب یا استرس نیز ممکن است باعث تب بدون علائم سرماخوردگی در کودکان شوند.

عوامل تاثیرگذار بر تب بدون علت در کودکان

تشخیص تب، پاتوژن های آن و عوامل خطر برای سنین مختلف، به ویژه در کودکان 1 تا 36 ماه دشوار است. تب در نوزادان کمتر از یک ماه با 38 درجه سانتیگراد بالاتر مشخص می شود. در این گروه سنی، عفونت های خطرناک باکتریایی که بدون علائم موضعی سبب بروز تب می شود که اغلب پاتوژن های آن در اواخر زایمان به وجود می آید. در شیر خواران 1 تا 3 ماهه، استرپتوکوک پنومونیه از دلایل احتمالی تب بدون منشا است و شیوع پاتوژن های زایمانی کمتر خواهد بود. همچنین، وجود باکتری های پنهان، عفونت های کلیوی، عفونت های ادراری و ممنژیت از دیگر عوامل موثر در تب بدون علت در نوزادان شیرخوار و کودکان زیر سه سال است.

علل شایع تب مخفی در کودکان

اگرچه عوامل مختلفی از جمله ویروس ها و باکتری های سرماخوردگی از شایع ترین دلایل ایجاد تب است، اما عوامل دیگری نیز می تواند سبب بروز تب با علائم مشخص یا بدون علامت جانبی دیگر ظاهر شوند. شایع ترین علل تب در کودکان 3 تا 36 ماه وجود عفونت ها و باکتری هایی زیر است:

• استرپتوکوک پنومونیه (عامل بیماری پنومونی)
  • استرپتوکوک گروه B (عامل عفونت GBS)
  • نایسریا مننژیتیدیس (باکتری عامل مننژیت)
  • هموفیلوس آنفلوانزا تیپ B (عامل عفونت های باکتریمی مانند عفونت خون، مننژیت)
  • استافیلوکوک اورئوس (عامل عفونت های پوستی و عفونت های ایجاد کننده مننژیت، پنومونی و…)

لازم به ذکر است که واکسیناسیون کودکان بروز عفونت های خطرناک مانند استرپتوکوک پنومونیه و استرپتوکوک گروه B به شدت کاهش می دهد.

بیماری‌های ایجاد کننده تب بدون علت در نوزادان و کودکان

همان طور که در بالا اشاره شد، باکتری هایی مانند استرپتوکوک پنومونیه، استرپتوکوک گروه B، هموفیلوس آنفلوانزا تیپ B، نایسریا مننژیتیدیس و استافیلوکوک اورئوس عامل اصلی تب های پنهان در کودکان هستند. هر یک از این ویروس ها در ایجاد بیماری های عفونی تاثیر دارد. اصلی‌ترین بیماری‌هایی که سبب بروز تب مکرر در کودکان می‌شود عبارتند از:

• مننژیت
  • پنومونی (سینه پهلو)
  • عفونت مجرای ادراری
  • آرتریت عفونی (عفونت ویروسی یا باکتریایی در مفاصل نوزادان)
  • امفالیت (التهاب و عفونت نسج نرم اطراف ناف)
  • اوتیت مدیا (عفونت گوش)
  • گاستروانتریت (التهاب روده و معده)
  • استئومیلیت (التهاب استخوان، التهاب مغز استخوان یا عفونت استخوان)
  • عفونت های پوستی

علائم و نشانه های تب بی دلیل در کودکان

همان طور که در بالا اشاره شد، تب بدون علت به تبی اطلاق می شود که بدون علائم یا نشانه های دگیر بیماری در بدن کودک بروز کند. در واقع نوزاد یا کودک هیچ نشانه ای مشخص دیگری جز تب در بدن خود ندارد. اما در برخی موارد وجود برخی علائم کوچک همراه با تب می تواند نشانه یکی از بیماری های عفونی باشد. اغلب بیماری های باکتریمی و عفونت های مخفی علاوه بر تب ممکن است با علائم دیگری نمایان شوند که عبارتند از:

• بی حالی و کاهش فعالیت
  • گریه با شدت بالا
  • بی قراری کودک
  • اختلال در خواب
  • رنگ پردیگی
  • کاهش تماس چشمی
  • استفراغ و اسهال
  • علائم حیاتی غیر طبیعی
  • تغذیه دشوار و نامناسب
  • افزایش فعالیت تنفسی و یا حرکت پره های بینی همراه با تو رفتگی بین دنده ای و ناله کردن

تشخیص دلیل تب پنهان در کودکان

در اغلب علت تب در کودکان با شرح حال و معاینه فیزیکی دقیق شامل تماس با بیماران و سابقه واکسیناسیون به همراه تکرار معاینات بالینی قابل تشخیص است. در نوزادان ارزیابی کامل از لحاظ عفونت خونی (سپسیس) ضروری است که شامل CBC، کشت خون، U/A و U/C که به وسیله کانتریزاسیون مثانه به دست می آید. همچنین، LP با کشت CSF با رنگ آمیزی گرم نیز برای نوزادان و کودکان مبتلا به تب بدون علت انجام می شود. علاوه بر موارد ذکر شده انجام CXR، کشت مدفوع و تست گایاک مدفوع بر اساس علائم بالینی و شرح حال ضروری است.
در شیر خوارانی که ظاهر خوبی داشته و آزمایش های خونی، U/A و آنالیز CSF طبیعی دارند،احتمال عفونت باکتریایی خطرناک کمتر خواهد بود. در شیر خواران 3 تا 36 ماه اگر تب بالاتر از 39 درجه سانتیگراد باشد خطر عفونت های باکتریایی جدی افزایش می یابد. U/A در دختران ،پسران ختنه نشده تا سن 12 ماهگی و پسران ختنه شده تا 6 ماهگی ،ضروری خواهد بود. کشت خون و LP در صورتی لازم است که بر اساس تظاهرات و شرح حال بیماری ضرورت یابد. در شیر خوارانی که سه دوز واکساسترپ پنومونیه (prevnar) و هموفیلوس آنفلوآنزا (HiB) را دریافت می کنند ،خطر بروز بیماری بسیار کمتر است .

درمان تب بدون علت در کودکان

درمان تجربی با آنتی بیوتیک برای بیماران توکسیک (بیماری ناشی از سموم باکتریایی) یا دارای ظاهر بیمار فورا شروع می شود. شیر خواران زیر یک ماه باید در بیمارستان بستری شده و پس از تکمیل ارزیابی به صورت تجربی درمان شوند. درمان اغلب شیر خواران باید با آمپی سیلین به علاوه یک سفالوسپورین نسل سوم یا جنتامایسین انجام می گردد. اگر آزمایش های خونی،U/A و بررسی CSF طبیعی باشد ،وضعیت شیر خواران 1 تا 3 ماهه باید در عرض 24 ساعت به وسیله کارکنان مراکز درمانی و بهداشتی پیگیری شود .
در کودکان غیر توکسیک بزرگ تر از یک ماه، پیگیری وضعیت بالینی به صورت روزانه کافی است تا جواب کشت آماده یا علائم جدید ظاهر شود. کودکان مبتلا به عفونت مجرای ادراری در صورت ناتوانی در مصرف مایعات و آنتی بیوتیک های خوراکی یا عدم اطمینان از پیگیری یا داشتن بدحالی نیاز است تا توسط متخصص اطفال ویزیت شود و در صورت نیاز در بیمارستان تحت کنترل قرار گیرند.

و اما در پایان…

تب بدون علت در کودکان، به ویژه در شیرخواران و کودکان زیر سه سال نشان از عفونت یا باکتری پنهان است. بیماری هایی مانند مننژیت، پنومونی (سینه پهلو)، آرتریت عفونی، عفونت های اداری و غیره از مهمترین دلایل سبب تب بدون علائم و نشانه مشخص محسوب می شوند. تشخیص به موقع و درمان این بیماری ها بسیار ضروری است. از طرفی پیگیری و ارزیابی لحظه به لحظه شرایط نوزاد یا کودک حیاتی است، لذا در برخی موارد بستری کودکان در بیمارستان توسط پزشک توصیه می گردد.

*~ سوالات متداول درباره تب بی علت و نشانه دیگر در کودکان ~*

۱- تب بی علت چیست؟

تب بی علت به معنای افزایش دمای بدن بدون وجود سرماخوردگی یا علائم دیگر است.

۲- تب بی علت در کودکان نیاز به درمان دارد؟

در بسیاری از موارد، تب بی علت در کودکان به تنهایی بی خطر است و نیاز به درمان ویژه ندارد. اما در برخی موارد، ممکن است نیاز به بررسی بیشتر و درمان داشته باشد.

۳- تب بدون دلیل در کودکان معمول است؟

بله، تب بی علت در کودکان به صورت معمول و رایجی رخ می‌دهد. بسیاری از کودکان در طول رشد و توسعه خود دوره‌هایی از تب بی علت را تجربه می‌کنند که بعداً خودبخود بهبود می‌یابد. اما همچنین ممکن است نشانه‌ای از بیماری جدی باشد، بنابراین در صورت نگرانی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

۴- آیا تب بی علت نشانه‌ای بر بیماری جدی است؟

بطور کلی، تب بی علت در کودکان به صورت طبیعی و موقتی است. اما در برخی موارد، آن می‌تواند نشانه‌ای از بیماری جدی باشد. بنابراین، اگر تب به مدت طولانی ادامه داشته یا علائمی دیگر همراه باشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.