علائم تشنج در کودکان

علائم تشنج در کودکان

علائم تشنج در کودکان

تشنج جزو بیماری هایی است که می تواند والدین را با نگرانی های زیادی روبرو کند . معمولا والدین در هنگام بیماری های فرزندان خود دچار سردرگمی می شوند و نمی دانند چه کاری باید انجام دهند . با ما همراه باشید تا در این مقاله با تشنج و علائم آن بیشتر آشنا شوید .

تشنج چیست ؟

تشنج نوعی اختلال در سیستم الکتریکی مغز است که اثرات منفی بر روی مغز و عملکرد مغز خواهد داشت . اگر تشنج حاد باشد موجب بیهوشی می شود و اگر خفیف باشد در آن موقع ، تمرکز فرد از بین می رود .

علائم تشنج در کودکانعلائم تشنج

عفونت مغز در بیماری مننژیت نیز یکی از مهمترین دلایل تشنج بوده و ممکن است باعث تشنج موقتی ، دائمی و یا آسیب به مغز شود . علل عفونت مغز عواملی مانند تب بالا ، گرما زدگی ، بیماری ایدز ، مالاریا و سرفیکس می باشد . همینطور عدم تعادل مواد شیمیایی موجود در بدن و هورمون ها نیز می تواند باعث تشنج شود . ممکن است فرد علائم هشدار دهنده ای مانند ترس عصبانیت ، تهوع و سرگیجه داشته باشد .

تشنج در کودکان

تشنج یک اختلال حمله ای غیر ارادی است که در کودکان نیز اتفاق می افتد و شیوع بیشتری در آن ها دارد . البته عمدتا بر اثر تب شدید دچار تشنج می شوند که نگران کننده نیست . مگر در حالتی که بر اثر منژیت ایجاد شود که باید پیگیری های لازم انجام گیرد .

علائم تشنج در کودکان

گاهی در تشنج ، کودکان از حال رفته و به زمین می افتند و یا ممکن است چشمانشان به بالا رفته و شروع به لرزیدن کند . این نوع تشنج ها به شکلی است که والدین متوجه آن می شوند . اما گاهی اوقات مواردی پیش خواهد آمد که تشنج به فرم های دیگر هم رخ می دهد مانند مات زدگی در کودکان . یعنی کودک مستقیم به روبرو نگاه می کند و چند ثانیه متوجه محیط بیرون نمی شود .

معمولا والدین این طور فکر می کنند که در هنگام تشنج کودک غش کند اما ممکن است کودک غش نکند و فقط قسمتی از بدن کودک شروع به لرزیدن کند و یا عضلات صورت به طورغیرعادی در طول 30 ثانیه تا یک دقیقه بپرد . در مواردی سر و چشم کودک به یک سمت منحرف می شود و یا حتی یک پرش کوچک اتفاق می افتد یعنی کودک در حالت بیداری و بدون اراده دست یا پایش به یکباره بپرد ، مانند برق گرفتگی .

این علائم باید شک والدین را برانگیزد که ممکن است تشنج باشد . البته لرزش و پرش هایی در کودکان وجود دارد مانند وقتی که به خواب می روند و در ابتدای خواب حرکت های ناگهانی مشاهده می شود که این موارد جزو علائم تشنج نبوده و جای نگرانی نخواهد بود .

دکتر علی فرجی متخصص اطفال در شمال تهران هستند . شما می توانید برای تماس با دکتر فرجی بهترین متخصص اطفال با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید :
3 – 02 54 61 22 [021]

نتیجه گیری

با توجه به آنچه ذکر گردید ، تشنج ممکن است دارای علائم نامحسوسی باشد که خلاف تصور والدین باشد . در نتیجه با دقت در  فعالیت های فیزیکی کودک و کسب اطلاعات بیشتر می توانید علائم بیماری را شناسایی کنید و از متخصص اطفال در این رابطه مشاوره بگیرید .

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *