کوتاهی قد در کودکان

 کوتاهی قد در کودکان

 کوتاهی قد در کودکان

رشد نکردن قد نوزاد چه دلایلی می تواند داشته باشد ؟ آیا دارو های افزایش دهنده قد در کودکان تاثیری هم دارد ؟  در حقیقت عوامل مختلفی می تواند زمینه ساز کوتاهی قد در کودک شود، لازم است تا والدین به نمودار رشد کودک خود توجه داشته باشند  و در صورت نمایان شدن  هر گونه علل مشکوک با متخصص اطفال مشورت کنند .  دکتر علی فرجی متخصص اطفال در شمال تهران هستند که در ادامه این مقاله به بررسی علل کوتاهی قد در کودکان و قد نرمال  در دختران و پسران  می پردازند .

کوتاهی قد در کودکان
کوتاهی قد در کودکان

مشکلات مربوط  به قد در اطفال  شایع است . اختلال رشد ، حساس ترین  علامت نشان دهنده وجود یک بیماری  در کودک است . یکبار اندازه گیری  قد برای  پیگیری  سرعت افزایش  قد در طول  زمان مفید  نیست .  با استفاده از منحنی  های استاندار رشد ، منحنی قد کودک  در برابر  اعدا طبیعی  از تولد  تا 3 سالگی  ترسیم می شود .  قد کودک درحالت ایستاده  اندازه گیری می شود  و از شروع 2 سالگی  با مقادیر  طبیعی مربوط  به سن مقایسه  خواهد شد .

کوتاهی قد  با وزن کم  برای قد ، نشان دهنده  نوعی اختلال  تغذیه ای  یا گوارشی است ، در حالی  که افزایش وزن کودک   برای قد ،  اغلب  نوعی اختلال  اندوکرین  را نشان می دهد .

دکتر فرجی متخصص اطفال در شمال تهران هستند . شما می توانید برای تماس با دکتر فرجی بهترین متخصص اطفال با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید :
3 – 02 54 61 22 [021]

 عوامل خطر در کوتاهی قد کودکان

کوتاهی قد عبارت است از : قد کمتر  از صدک 3 درصد  نرمال روی  منحنی رشد ،  قدی که  به طور غیر طبیعی  نسبت  به قد  والدین کوتاه است ( احتمالا  ژنتیکی است ) یا افت قد  در میان صدک های  اصلی منحنی  رشد ( یعنی نباید  تا افت  قد به  زیر صدک 3 درصد  صبر کنید )

سرعت طبیعی  رشد بین 3 سالگی  تا بلوغ ، 5 سانتی متر  در سال است .

دلایل کوتاهی قد در کودکان

علل منجر  به کوتاهی قد عبارتند از : کمبود  هورمون رشد  ، عقب  ماندگی رشد  داخل رحمی ، عقونت  یا بیماری مزمن ،غفلت  از کودک ، نقایص تغذیه ای  و سندرم  های سو جذب ، سایر  اختلالات  اندوکرین ، اختلالات  کروموزومی  و دیس  پلازی  استخوانی .

علل خوش خیم کوتاهی قد ،شامل  کوتاهی ژنتیکی / خانوادگی  و تاخیر رشد  سرشتی   از شایع ترین علل است اما اگر بخواهیم  شایع ترین  علت جهانی کوتاهی  قد  را بیان کنیم می توان  کمبود های تغذیه ای در کودکان را نام برد .

ارزیابی تشخیصی کوتاهی قد کودکان

شرح حال تولد ، شرح حال قبلی  و فامیلی ،بازبینی  سیستم ها  و معاینه  جسمی  و نورولوژیک  دقیق برای  بررسی های تشخیصی  الزامی است . نمودار رشد  در مرحله اول  جهت بررسی لازم خواهد بود .

قد متوسط والدین  نشان دهنده  مسائل ژنتیکی است :

دختران :13cm از قد پدر  کم می شود  و با قد  مادر میانگین گرفته می شود .

پسران : 13cm  به قد مادر اضافه  می شود  و با قد پدر  میانگین گرفته خواهد شد .

8/5cm  در دو طرف  عدد حساب شده ، نشان دهنده  صدک های  3 تا 97 برای  قد پیش بینی  شده بالغین  است .

درمان کوتاهی قد

درمان  کوتاهی قد در کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد ،  در بیماران درمان شده  با هورمون رشد  بیشترین افزایش  قد در سال اول  دیده می شود . بیمارانی که دچار  کمبود هورمون رشد  هستند تا  85 درصد  موارد  به قد طبیعی  خواهند رسید .  در هر حال لازم است  برای علل و راهکار درمان کوتاهی قد فرزند خود با یک متخصص  در این زمینه مشورت کنید .

با تشکر مدیریت سایت دکتر فرجی متخصص اطفال

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *