کمبود ویتامینDدر کودک

کمبود ویتامینDدر کودک

کمبود ویتامینDدر کودک

میزان نرمال ویتامینD در کودکان چقدر است ؟ آیا شربت ویتامین دی می تواند این کمبود را جبران کند ؟  مقدار و دوز مصرف مکمل  ویتامین دی در کودکان چقدر است ؟ کودکان برای رشد، نیاز به ویتامین هایی دارند، یکی از مهمترین آن ها ویتامین D  است ، دکتر علی فرجی متخصص اطفال در ادامه  به بررسی عوامل موثر در کمبود ویتامین D در کودکان ، علائم و راهکار های درمان آن می پردازند .

کمبود ویتامینDدر کودک
کمبود ویتامینDدر کودک

ویتامین D

این ویتامین  سر منشا  استخوان بندی  و سلامتی اسکلت بدن است .  در سایه نور آفتاب ، ماده اصلی ویتامین D در پوست  ایجاد می شود . از این جهت دکتر علی فرجی متخصص اطفال توصیه می کنند که، کودکان خودتان را روزانه 15-10 دقیقه زیر آفتاب قرار داده  و حمام  آفتاب برای آن ها  در نظر بگیرید . از طرفی  ویتامین  D   را می توان  از روغن نباتی  ، روغن ماهی ، محصولات  غذایی دریایی ، جگر ، شیر ، تخم مرغ ، پنیر  و سبزیجات  به دست آورد .

کمبود ویتامینD چه عارضه ای دارد ؟

این ویتامین  اگر در کودکی  وجود نداشته  و یا به اندازه  کافی نباشد منجر به راشیتیسم  و یا هر گونه مشکلات ارتوپدی در کودک  می شود . از دیدگاهی به این بیماری ( بی آفتابی )نیز می گویند .کودکانی که  در اتاق های  مرطوب  و یا تاریک  بزرگ می شوند  و یا از شیر  تازه محروم  هستند ، به طور عموم به این ناراحتی  دچار می شوند .  گاهی اتفاق  می افتد  که حتی شیر مادر  نیز  به اندازه کافی  حاوی ویتامین D  نیست، از اینرو  کودک  به پوکی استخوان  و یا راشیتیسم  روی می آورد .

این ناراحتی  غالبا در  اولین سال تولد به وقوع می پیوندد. کودک  بسیار بیقرار ، کم قدرت، دچار یبوست  و بروز عرق در  شانه هایش می شود . استخوان های  پایش تا حدودی  خم می شوند و حالت  طبیعی خود را  از دست می دهند . دندان هایشان  دیرتر از موعد  در می آید  و شکم مثل بادکنکی  باد می کند و بالا می آید .  عضلات شل  گشته و  رنگ پوست  نیز  از حالت طبیعی  دور بوده  و به سفیدی می گراید .  حتی در کودکان  دچار عارضه  راشیتیسمف  سینه خیز  رفتن، بلند  شدن و دیر راه افتادن کودک  ، انجام می پذیرد .  اگر پاهایش باز گذاشته  شود ،  به مدت زمان  بیشتری باز می ماند  و تکان نمی دهد . اگر  راشیتیسم در کودکان  دختر به وقوع  بپیوندد ،در هنگام بلوغ و زنانگی  با زایمان های سخت  و دشوار  مواجه می شوند .  زیرا راشیتیسم  به نامتعادل  بودن مجرای  زایمان  نیز سبب می شود .

اگر احساس کردید  که کودک شما دچار  کمبود ویتامینD   است . او را  هر روز به  مقدار چند دقیقه  زیر آفتاب  قرار داده  و به اصلاح  حمام آفتاب برایش  گیرید . و از دارو های  ویتامین D و  کلسیم بخورانید .

دکتر فرجی متخصص اطفال خوب در شمال تهران هستند . شما می توانید برای تماس با دکتر فرجی بهترین متخصص اطفال با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید :
3 – 02 54 61 22 [021]

وجود مقدار زیاد ویتامین D  چه می کند ؟

این ویتامین در حالت طبیعی  افزایش نمی یابد .  مگر اینکه  از طریق  دارو  و مقدار  ویتامین  در بدن  افزایش یابد .  با افزایش  ویتامین D  در بدن ،  حالاتی یه  بیحالی ،  بی اشتهایی ، تهوع ، ضعف ،   یبوست، عصبانیت و خارش پدید آمده  و کلیه  ها شروع  به سنگ سازی می کنند .  برای درمان چنین ناراحتی  هایی ویتامین D  به بدن نمی رسد  و مدتی  فرد بیمار  تحت تابش  نور آفتاب  قرار نمی گیرد .

در صورتی که از همان ابتدا تولد ، کودک زیر نظر متخصص اطفال باشد  تمام ویتامین های لازم برای جلوگیری از هر گونه اختلال برای او تجویز می گردد .

با تشکر مدیریت سایت دکتر فرجی متخصص اطفال در شمال تهران

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *