عوارض چاقی در کودکان

عوارض چاقی در کودکان

چه موقع می توان گفت که کودک چاق است و یا اضافه وزن دارد ؟ آیا شما هم کودکی چاق دارید ؟متاسفانه چاقی در کودکان به طور چشمگیری افزایش یافته است . زمانی که وزن کودک با توجه به سن و جنس او از بالاترین خط منحنی شاخص توده بدنی یا BMI بالاتر باشد ،کودک چاق محسوب می شود که البته تشخیص کودک چاق با نظر متخصص اطفال می باشد . ما در این مقاله در رابطه با عوارض چاقی در کودکان و راه های درمان آن صحبت می کنیم .

توصیه های تغذیه ای متخصص کودکان برای کودک بالای دو سال که مبتلا به چاقی است

کودکان چاق نباید گرسنه بمانند ،برای رفع گرسنگی می توان به کودکان میوه و غذاهای طبیعی مثل سیب ، گوجه فرنگی ،خیار ، هندوانه ،گلابی و هویج داد . سعی کنید کودکان صبحانه ، ناهار و شام به طور مرتب و در ساعت های مشخص بخورند . این کودکان نباید جلوی تلویزیون غذا بخورند . لقمه های غذا را به تکه های کوچکتر یعنی پنج الی هفت لقمه قسمت کنید .

عوارض چاقی در کودکان
عوارض چاقی در کودکان

به جای غذای شیرین و چرب ،غذای پر کالری و کم حجم جایگزین شود . کلسیم در لبنیات ،انجیر ،الو سبزیجات ، برگ سبز و ماهی سالمون وجوددارد . آهن در گوشت ها ،غلات ،حبوبات ،سبزیجات برگ سبز ،کدو حلوایی ،تخم مرغ ، آجیل و غیره یافت می شود . مصرف میوه هایی مانند کیوی و موز برای این کودکان مفید است .
مصرف گوشت سفید مانند مرغ و ماهی در کودکان چاق مفید است . گوشت ماکیان از جمله گوشت مرغ در کودکان چاق که چربی خون بالایی دارند به ویژه کلسترول خون شان بالا است مفید است البته باید دانست که پوست مرغ و بال مرغ چربی زیاد تری دارد . ساندویچ هایی مانند همبر گر و سوسیس چربی زیادی داشته و باید با احتیاط مصرف شوند .
خوراکی هایی مانند تنقلات و شیرینی جات را کمتر در اختیار کودک خود قرار دهید . زیرا کالری زیادی دارند . غذاهای سالم و مغذی مثل میوه ،سبزی و غلات کامل ( سبوس دار) را بیشتر در اختیار کودک قرار داده اما غذاهای آماده ، خوراکی های فر آوری شده و نوشابه را در اختیار او قرارندهید

بیشتر بخوانید: بلوغ زودرس در کودکان

عوارض اضافه وزن در کودکان

شانس ا درتلا به دیابت در کودکان چاق بیشتر است مخصوصا اگر سابقه فامیلی دیابت در خانواده وجود داشته باشد . آسم ،فشار خون بالا ،کبد چرب ،سنگ کیسه صفرا و مشکلات ارتوپدی در کودکان چاق ممکن است رخ دهد . تنگ نفس و خس خس مخصوصا شب که ممکن است همراه با خر خر باشد در کودکان چاق دیده می شود . از دیگر عوارض چاقی در کودکان اختلالات خلقی است به گونه ای که ممکن است این کودکان اعتماد به نفس خود را از دست داده و نتوانند با دوستان خود بازی کنند و به مرور دچار افسردگی می شوند .
چاقی در کودکان دلایل متعددی دارد . از جمله آن ها تغییر عادات غذایی کودکان بوده به طوریکه مصرف غذاهای آماده مانند پیتزا ، ساندویچ و.. همراه با نوشیدنی های گازدار و پر کالری از علل چاقی در کودکان است . از دلایل مهم دیگر تحرک کمتر کودکان است . زندگی در خانه های آپاراتمانی و کوچک ، عدم وجود امکانات ورزشی و عدم همراهی والدین با کودکان در انجام ورزش و فعالیت های فیزیکی موجب شده کودکان کم تحرک شوند و بیشتر وقتشان را پای تلویزیون یا کامپیوتر بگذرانند .

دکتر فرجی متخصص اطفال خوب در شمال تهران هستند . شما می توانید برای تماس با دکتر فرجی بهترین متخصص اطفال با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید :
3 – 02 54 61 22 [021]

علل اضافه وزن در کودکان

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند از دلایل چاقی در کودکان شناخته شود .
نقش وراثت در چاقی کودکان
همانطور که دیده می شود افراد چاق به احتمال بسیار بالا فرزندان چاقی دارند . به طور تقریبی می توان گفت در حدود یک چهارم کودکان که مبتلا به اضافه وزن هستند ، عامل ژنتیک دلیل بر چاقی در آن ها می باشد . بهتر است در این موارد والدین سبک زندگی خود را به گونه ای تغییر دهند که از اضافه وزن آن ها جلوگیری شود .
کم کار بودن تیروئید
کم کاری تیروئید می تواند با افزایش وزن در کودکان ارتباطی مستقیم داشته باشد . در این موارد لازم است تا هر چه سریعتر با متخصص اطفال مشورت شود و روش های درمانی برای کودک در نظر گرفته شود .
سبک زندگی
گاهی ممکن است والدین به اضافه وزن کودک توجه نکنند و کودک روز به روز چاق تر شود . بهتر است والدین محیطی را در خانواده ایجاد کنند که از ابتلا کودک به اضافه وزن و چاقی جلوگیری کنند .
در نتیجه باید گفت اضافه وزن و چاقی یکی از موارد مهم و خطر ساز در کودکان است که می تواند تاثیرات مخربی را از خود به جای بگذارد .

برخی مطالب  مفید در سایت دکتر فرجی متخصص اطفال خوب در شمال تهران

 چکاپ دوره ای

بیش فعالی در کودکان

تشنج در کودکان

اختلالات شنوایی اطفال

با تشکر مدیریت سایت دکتر فرجی متخصص اطفال

 

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *