زردی در نوزادان

عوارض زردی در نوزادان

عوارض زردی در نوزادان

آیا می دانید زردی چرا به وجود می آید ؟

آیا زردی را باید جدی گرفت ؟

زردی از دغدغه های عمده والدین بعد از تولد فرزندشان است . والدین باید از قبل آگاهی های لازم را در این زمینه داشته و نشانه های آن را جدی بگیرد . در ادامه به توضیح بیشتر زردی در نوزادان می پردازیم تا در بالابردن این آگاهی سهیم باشیم .

زردی در نوزادان

یکی از شایع ترین و خوش خیم ترین مشکلات دوران نوزادی ، زردی می باشد که در هفته اول تولد ، در نوزادان رسیده حدود 60 درصد و در نوزادان نارس حدود 80 درصد مشاهده می شود زردی معمولا در نوزادان بعد از روز سوم تولدشان رخ می دهد . علت زردی بسیار متنوع بوده و نمی توان تنها یک دلیل را برای آن ذکر کرد اما عامل بارز آن نارس بودن انزیم های کبدی نوزادان است که وظیفه خارج کردن زردی را به عهده دارند عامل دیگر پاتولوژیکی و یا غیر طبیعی علل زردی ، ناسازگار بودن خون مادر و نوزاد می باشد .زردی در نوزادان

علائم زردی در نوزادان

زردی خود را در مراحل ابتدایی به صورت زرد شدن در چشم ها و به موازات آن در دهان نشان می دهد و بعد پوست صورت و همه اندام های نوزاد شروع به زرد شدن می کنند .

نکات درمانی زردی در نوزادان

نوزادانی که دچار زردی هستند باید به صورت مکرر و بیشتر از بقیه نوزدان با شیر مادر تغذیه شوند . خوردن شیر و دفع کردن مدفوع کمک می کند که زردی زودتر پایین بیاید . نکته دیگر اینکه این نوزادان نباید زیاد پوشانده شده و گرم نگهداری شوند . زیرا گرم بودن نوزاد و از دست دادن آب بدن ، باعث تشدید زردی می شود و مهم ترین نکته اینکه والدین دقت داشته باشند که هیچ نوع ماده خوراکی و هیچ نوع دارویی چه خود مادر استفاده کند و چه به طور مستقیم به نوزاد داده شود باعث پایین آوردن زردی نمی شود لذا بعضی از دارو هایی که به نوزاد داده می شود باعث ایجاد عوارض خطرناکی در نوزادان می شود .

عوارض زردی

هر نوزادی که دچار زردی می شود باید توسط متخصص اطفال معاینه شود زیرا همانطور که این بیماری بدون خطر است می تواند دلایل خطرناکی داشته باشد که با بررسی و ارزیابی متخص قابل تشخیص است و در صورت طولانی شدن باعث آسیب های مغزی و شنوایی می شود .

زردی طول کشیده

زردی هایی که بیش از دو هفته ادامه می یابد ، زردی طول کشیده محسوب می شود و باید از نظر عفونت ادراری ، بیماری کم خونی تیروئید و دیگر بیماری ها ارزیابی گردند .

دکتر علی فرجی متخصص اطفال در شمال تهران هستند . شما می توانید برای تماس با دکتر فرجی بهترین متخصص اطفال با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید :
3 – 02 54 61 22 [021]

کلام آخر

با توجه به نکات ذکر شده ، زردی جزو مشکلاتی است که باید کاملا جدی گرفته شود و سهل انگاری در آن ممکن است آسیب های جبران ناپذیری برای فزرندتان داشته باشد . شما می توانید برای مشاوره های بیشتر به متخصص اطفال خوب در تهران مراجعه نمایید .

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *