جدول تغذیه شیر خشک

جدول تغذیه شیر خشک

جدول تغذیه شیر خشک

میزان شیر مورد نیاز کودک یک ماه چقدر است ؟ روش صحیح درست کردن شیر خشک چگونه است ؟ در چه مواردی باید تغذیه نوزاد با کمک شیر خشک انجام شود  ؟ دادن شیر خشک همراه با شیر مادر در چه مواردی توصیه می شود ؟ دکتر فرجی بهترین متخصص اطفال در شمال تهران هستند ، در پاسخ به این سوالات ابتدا موارد الزام نیاز کودک به تغذیه با کمک شیر خشک را بررسی می کنند و در آخر جدول تغذیه شیر خشک را برای مادران ارائه داده اند ،اگر شما هم پاسخ این سوالات را نمی دانید بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید .

جدول تغذیه شیر خشک
جدول تغذیه شیر خشک

ضرورت تجویز شیر خشک در موارد ذیل است :

مطلوب نبودن نمودار رشد شیر خوار

تاخیر رشد در نوزادان می تواند به دلیل کافی نبودن شیر مادر دیده شود .ضمن مشاوره با مادر برای پی بردن به مشکلات تغذیه ای شیر خوار ، آموزش های لازم به مادر و خانواده در مورد وضعیت صحیح شیر دادن ،مکیدن صحیح و مکرر پستان و تخلیه مرتب آن توسط شیر خوار همچنین تغذیه متعادل مادر ارائه گردد و حمایت روانی خانواده نیز جلب شود و از بیمار نبودن شیر خوار اطمینان حاصل گردد .
توصیه شود که مادر پس از حداکثر 5 روز مراجعه کند . این ملاقات برای یافتن از انجام توصیه ها ، جلب رضایت مادر و حمایت از اوست . اما چنانچه پس از 15 روز از ملاقات اولیه تغییر مطلوبی در نمودار رشد شیر خوار حاصل نشود ، توصیه به شروع تغذیه با شیر خشک او بلامانع است .

چند قولیی

چنانچه علیرغم تغذیه چند قلوها با شیر مار ،رشد آنان مطلوب نباشد ، لازم است با هر شیر خوار به عنوان یک قلو برخورد نمایند و شیر خشک را به هر یک بر حسب نمودار رشد آنان توزیع کنند .

بیماری مزمن و صعب العلاج مادر

بیماری کلیوی ،قلبی ،کبدی ،جنون و سوختگی شدید هر دو پستان که منجر به معلولیت و از کار افتادگی مادر و اختلال در شیر دهی او گردد به تشخیص یا تایید متخصص اطفال و پزشک در این زمینه، تغذیه با شیر خشک بلامانع است .

دکتر فرجی متخصص اطفال از تخصص و تجربه کافی بر خوردار هستند . شما می توانید برای تماس با دکتر فرجی بهترین متخصص اطفال با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید :
3 – 02 54 61 22 [021]

دارو ها و مواد رادیو اکتیو

مواردی که مادر منجر به استفاده مستمر از دارو هایی نظیر آنتی متابولیت ها ،هیدروکسی اوره و.. باشد و یا نیاز به درمان با کمک مواد رادیو اکتیو داشته باشد تغذیه با شیر خشک توصیه می گردد .
لازم به ذکر است که چنانچه ضرورت استفاده از دارو های ذکر شده برای مدت کمتر از یکماه وجود دارد ، باید ضمن آموزش مادر برای دوشیدن شیر و تخلیه مرتب پستان ها به منظو تداوم تولید شیر ،تغذیه با شیر خشک توصیه گردد

مقدار شیر خشک مورد نیاز برای کودک

اگر به علل فوق تغذیه شیر خوار با شیر خشک اجتناب ناپذیر باشد ، رعایت تمام موارد زیر از الزامات است :
در موارد بسیار نادر که شیر خوار به طور کامل از شیر مادر محروم است است ،مقدار لازم شیر خشک عبارت است از :
• تا پایان 6 ماهگی :هر ماه 8 قوطی
• ماه 7 و 8 : هر ماه 6 قوطی
• ماه 9 تا پایان 12 : هر ماه 3 قوطی
در صورتی که به عنوان کمک به شیر مادر ،شیر خشک تجویز می گردد جدول تعذیه به شرح زیر است :
• تا پایان 6 ماهگی : هر ماه تا 4 قوطی
• ماه 7 و 8 : هر ماه تا 3 قوطی
• ماه 9 تا پایان 12 : هر ماه 2 قوطی
ضمنا لازم است تا مادر توسط متخصص اطفال آموزش ببیند :
به منظور اجتناب از آلودگی حدالامکان از به کار بردن شیشه شیر و پستانک خودداری نموده و شیر تهیه شده را با فنجان و قاشق به شیر خوار بدهند .
هنگام تهیه شیر رعایت غلظت ،حجم مناسب و موازین بهداشتی را بنمایند و خطرات ناشی از تغذیه شیر خوار با شیر های غلیظ و رقیق را مورد توجه قرار دهند .

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *