درمان آنفولانزا

درمان سریع آنفولانزا

آنفولانزا یک عفونت ویروسی شدید دستگاه تنفسی است. آنفولانزا اغلب با سرماخوردگی اشتباه گرفته می شود، اما علائم آنفولانزا معمولاً شدیدتر از عطسه و احتقان است. از آنجایی که کودکان سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، والدین در هنگام بروز هر گونه بیماری دچار استرس و نگرانی می شوند. حال سوال اینجاست که درمان دارویی آنفولانزا در کودکان چیست و سریع ترین روش درمان کدام است؟ ما در این مقاله از سایت دکتر علی فرجی، متخصص اطفال در تهران به بررسی درمان سریع آنفولانزا خواهیم پرداخت، لذا تا انتها همراه ما باشید.

آنفولانزا چیست؟

آنفولانزا عفونتی است که توسط یک ویروس ایجاد می شود و دستگاه تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه همه گروه های سنی را تحت تاثیر این بیماری قرار دارند، اما کودکان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر هستند. این بیماری واگیردار بوده، به همین علت نگرانی والدین بیشتر خواهد شد.

علائم و نشانه های بیماری آنفولانزا در کودکان

نشانه های آنفلوآنزا برای بیشتر مردم آشنا و شناخته شده است . هنگامی که کودکی دچار علائم آنفلوآنزا می گردد نمی توان آن را نادیده گرفت و به آن بی اعتنا بود. نشانه های آنفلوآنزا معمولا یک تا سه روز پس از تماس بدن با ویروس ظاهر می شود. در بعضی از افراد این مدت کوتاه تر است و 18 ساعت پس از تماس با ویروس نشانه های بیماری نمایان می شود.

بیشتر بخوانید: تب بدون علت در کودکان

به طورکلی، شایع ترین نشانه های آنفلوآنزا عبارتند از :

  • تب در کودکان
  • سرما و احساس لرز
  • سر درد
  • بی اشتهایی
  • عضله درد
  • سرفه
  • ضعف زیاد (تحلیل رفتگی)
  • گلو درد کودکان

در برخی موارد، آنفولانزا با علاوه بر نشانه های دیگر با علائم زیر در کودک ظاهر می شود که عبارتند از:

  • استفراغ و اسهال
  • درد گوش
  • کاهش فعالیت روزانه

توجه داشته باشید علائم خطرناکی می تواند در کودک( به ویژه کودکان زیر دو سال) یا کسانی که از بیماری های ایمنی رنج می برند، ظاهر شود. لذا در صورت مشاهده علائمی مانند دشواری در تنفس، کبودی لب ها، درد قفسه سینه و غش، هرچه سریعتر به مرکز پزشکی مراجعه نمایید.

درمان سریع آنفلوآنزا
درمان سریع آنفلوآنزا

علل آنفولانزا در کودکان چیست؟

عامل اصلی آنفولانزا ویروسی از خانواده ارتومیکسوویریده (Orthomyxoviridae) یا ویروس‌های راست مخاط است که شامل ویروس آنفولانزا A، B، C و چند نمونه دیگر می شود. ویروس آنفولانزا واگیر دار است و از یک فرد آلوده به کودک منتقل می شود، بنابراین زمانی که یک فرد بیمار در نزدیکی فرزندان ما قرار دارد، باید مراقب باشیم.

لازم به ذکر است که فرد می تواند ناقل ویروس آنفولانزا باشد، اما علائمی از خود نشان ندهد. یک فرد آلوده می تواند ویروس را برای مدتی از یک روز قبل از ظاهر شدن علائم تا 5 تا 7 روز پس از ظهور آنها منتقل کند. درمان سریع آنفولانزا می تواند از انتقال بیشتر این ویروس به کودکان و سایر افراد جلوگیری کند. روش های شایع انتقال ویروس به کودکان عبارتند از:

  • فرد مبتلا در کنار کودک عطسه یا سرفه می کند.
  • بوسیدن و در آغوش گرفتن کودک توسط یک بیمار مبتلا به آنفولانزا
  • تماس با سطح آلوده به ویروس در خارج از خانه
  • استفاده کودک از ظروف غذاخوری آلوده در مدرسه یا مهدکودک

بیشتر بخوانید: تقویت سیستم ایمنی کودک

درمان سریع آنفلوآنزا

در بیشتر موارد نمی توان آنفلوآنزا را با دارو درمان کرد و فقط باید نشانه های آن را تسکین داده شود.

درمان دارویی آنفولانزا

برای دردهای عضلانی و درجه حرارت بالا توصیه می شود به کودک مسکن هایی از جمله پاراستامول و ایبوپروفن بدهید. کودکان و نوجوانان در زمان ابتلا به ویروس نباید آسپرین بخورند، زیرا ممکن است دچار نشانگان رای (Reye syndrome) شوند. نشانگان رای حالت بالقوه کشنده ای است که با آسیب شدید ناگهانی کار کبد و مغز مشخص می شود .

برای کودکانی که به آنفولانزای شدید مبتلا می شوند یا شرایط خاصی دارند، پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی تجویز کند. این داروها یک یا دو روز طول مدت بیماری را کاهش می دهند و از عوارض احتمالی آنفولانزا جلوگیری می کنند. قابل ذکر است که این دارو در صورتی مفید است که تا 48 ساعت پس از شروع آنفولانزا مصرف شود. با این حال، اکثر افراد مبتلا به آنفولانزا نیازی به مصرف داروهای ضد ویروسی ندارند.

آمانتادین(Amantadine) دارویی است که برای درمان لغوه یا بیماری پارکینسون (Parkinson ) هم به کار می رود ،ولی این دارو را برای پیشگیری و درمان بعضی فرم های آنفلوآنزای نوع A در زمان همه گیری به کار می برن. از آنجایی که این دارو می تواند آثار جانبی ناخوشایندی به بار آورد، لذا بیشتر پزشکان معمولا درمان این بیمای را فقط هنگام همه گیری های گسترده یا هنگامی که بیمار در معرض عوارض اضافی بیماری باشد تجویز می کند .

درمان های غیر دارویی آنفولانزا

کودکان معمولا برای حمایت از سیستم ایمنی بدن به استراحت نیاز دارند. همچنین، مایعات و آب کافی برای جلوگیری از کم آبی باید دریافت شود. درمان آنفلوآنزا در کودکان عموما همانند درمان سرماخوردگی و همراه با تب است. بیشتر افرادی که واکسن آنفلوآنزا می زنند، مشکلی ندارند اما بعضی ها نسبت به واکسن واکنشی دارند. البته لازم به ذکر است که واکسیناسیون برای پیشگیری و درمان سریع آنفولانزا کودکان توصیه نمی شود، مگر آن که دچار بیماری های خاص قلبی یا ریوی باشند.

توصیه پایانی

آنفولانزا یک عفونت ویروسی ریه ها و مجاری هوایی است که باعث تب، آبریزش بینی، گلودرد، سرفه، سردرد، دردهای عضلانی و بی‌حالی بیمار می‌شود. درمان سریع آنفولانزا و نشانه های آن با استراحت کافی، نوشیدن مایعات زیاد و پرهیز فعالیت های سنگین است.توصیه می شود برای تسکین نشانه های آنفولانزا از مصرف دارو ها بدون تجویز پزشک خودداری کرده و با یک متخصص اطفال با تجربه در این زمینه مشورت کنند. دکتر علی فرجی بهترین متخصص اطفال در این موارد استراحت و آشامیدن مایعات زیاد را توصیه می کنند.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *