بیماری سلیاک در کودکان

بیماری سلیاک در کودکان نوعی بیماری است که دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهد و موجب اختلال در عملکرد روده کوچک می شود.در این بیماری سیستم ایمنی بدن در برابر خوردن غذاهای حاوی گلوتن واکنش نشان می دهد.

گلوتن (پروتئینی که در گندم و جو موجود است)، باعث آسیب دیدن پرزهای روده باریک در افراد مبتلا به این بیماری می شود.زمانی که پرزهای روده دچار آسیب می شوند، بدن کودک در جذب مواد غذایی دچار مشکل می شود.

عدم جذب مواد غذایی می تواند بر روند رشد کودک تأثیر بگذارد و او را دچار سوء تغذیه کند.سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که زمینه ارثی دارد. این بیماری معمولا از دوران نوزادی به وجود می آید و حالت مسری ندارد.

علائم بیماری سلیاک در کودکان

زمانی که کودکی به سلیاک مبتلا می شود در اثر آسیب هایی که به روده او وارد می شود ممکن است دچار مجموعه ای از علائم شود که در هر کودک به شکلی متفاوت نمایان می شود.

این علائم که ممکن است خود را بعد از شش ماهگی و یا حتی سنین بالاتر نشان دهد شامل موارد زیر هستند:

• بروز نفخ و اسهال
  • عدم جذب مواد مغذی توسط بدن
  • تحلیل رفتن استخوان
  • نرمی استخوان
  • کم خونی
  • آسیب دیدن مینای دندان
  • دردهای مفصلی
  • حساسیت های پوستی
  • سردرد و خستگی
  • رفلاکس معده
  • اضافه وزن یا کاهش وزن
  • تأخیر رشد در کودکان
  • دردهای شکمی

یک سری علائم سلیاک که ممکن است در سنین بالاتر نمایان شوند عبارتند از:

با این وجود گاهی نیزممکن است بیماری سلیاک هیچگونه علائمی نداشته باشد.

علائم بیماری سلیاک در کودکان دیابتی

در صورتی که کودکان مبتلا به سلیاک دچار دیابت شوند، همراه شدن این بیماری ها ممکن است سبب بروز عوارض متعددی در کودکان شود. در صورتی که بیماری سلیاک در کودکان دیابتی به موقع تشخیص داده نشود سبب بروز مشکلات گوارشی، کاهش اشتها و از همه مهمتر اختلالات رشد می شود.

بیماری سلیاک و دیابت انواعی از بیماری های خود ایمنی هستند که درهر کدام از آنها سیستم ایمنی به نقطه مشخصی از بدن حمله می کند.

بیماری سلیاک موجب حمله سیستم ایمنی بدن به روده کوچک می شود و بیماری دیابت به لوزالمعده آسیب می زند.

هر دوی این بیماری ها نیاز به رژیم غذایی مخصوص دارند. معمولا ممکن است که کودک قبل از تشخیص بیماری سلیاک به دیابت مبتلا باشد. بنابراین افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند لازم است که برای بیماری سلیاک مورد آزمایش قرار بگیرند.

کودکانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند معمولا قبل از تشخیص سلیاک ممکن است علائمی مانند اختلالات رشد، کاهش وزن و یا علائم گوارشی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از دیابت در کودکان

درمان سریع اسهال کودکان

علائم تاخیر رشد کودکان

آیا بیماری سلیاک در کودکان قابل درمان است؟

درمان بیماری سلیاک در کودکان معمولا به واسطه پرهیز از مواد غذایی حاوی گلوتن انجام می شود.در واقع با حذف این مواد غذایی از رژیم غذایی کودک می توانیم به کاهش علائم او کمک کنیم.

برای مدیریت رژیم غذایی کودکتان می توانید از یک متخصص تغذیه کودکان کمک بگیرید و از بیشتر آسیب دیدن دستگاه گوارش وی جلوگیری کنید.همچنین می توانید هنگام خرید مواد غذایی به برچسب های آن توجه کنید ومطمئن شوید که حاوی گلوتن نیستند.

در واقع باید بگوییم که بیماری سلیاک قابل درمان نیست و تنها راه اینست که در طول دوره زندگی کودک یک رژیم غذایی فاقد گلوتن داشته باشد.اما اگر این توصیه را جدی بگیرید و گلوتن را به طور کامل از برنامه غذایی کودک حذف کنید علائم به وجود آمده به مرور از بین می رود.

در صورتی که بیماری سلیاک در کودکان درمان نشود ممکن است عوارضی مانند فقر آهن، سوء تغذیه و کوتاهی قد را در کودک به وجود بیاورد.

درمان بیماری سلیاک

بهترین روش تشخیص سلیاک

توجه داشته باشید که علائمی مانند نفخ و اسهال و درد شکمی ممکن است لزوما به بیماری سلیاک در کودکان مربوط نباشد.برای تشخیص بیماری سلیاک از آزمایش خون و آندوسکوپی استفاده می شود. گاهی با انجام آزمایش خون دیگر نیاز به بررسی های دیگر نیست.

در صورتی که علائم به بیماری سلیاک شبیه باشد ممکن است نیاز به آندوسکوپی و بیوپسی باشد. قبل از انجام آزمایشات تشخیصی بیماری سلیاک بیمار باید از رژیم غذایی حاوی گلوتن استفاده کند.

آزمایش خون معمولا در افرادی انجام می شود که علائم خاصی ندارند و نزدیکان آنها به این بیماری سلیاک مبتلا هستند.آزمایش های آنتی بادی اندومیزیال و ترانس گلوتامیناز بافتی دو آزمایشی است که معمولا برای این بیماران انجام می شود.

آزمایش ضد گلیادین ممکن است زیاد دقیق نباشد چرا که در افراد سالم و در افرادی که مبتلا به دیگر بیماری های گوارشی هستند نیز مثبت می شود.آندوسکوپی نیز یکی دیگر از روش هایی است که برای تشخیص قطعی بیماری سلیاک مورد استفاده قرار می گیرد.در این روش تشخیصی با استفاده از یک لوله باریک از دیواره روده کوچک نمونه برداری می شود.

آیا بیماری سلیاک خطرناک است؟

لازم است بگوییم که این بیماری کشنده نیست و می توان با پرهیز غذایی از آن پیشگیری کرد.اما در صورتی که بیماری سلیاک به موقع درمان نشود ممکن است باعث بروز یکسری عوارض در بیمار شود و یا حتی عامل ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان روده کوچک، بروز مشکلات عصبی،سوء تغذیه و کمبود کلسیم شود.

تحقیقات نشان داده که در صورتی که بیماری سلیاک در کودکان درمان نشود امکان ابتلا به سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک و بیماری هاشیموتو بیشتر می شود.برای اینکه با اطمینان بگوییم که این بیماری  باعث خطر مرگ زودرس در افراد می شود نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه دارد.اما پیروی از یک رژیم غذایی فاقد گلوتن می تواند خطر مرگ زودرس در افراد را کاهش دهد.

طول عمر بیماران سلیاک

همانطور که گفته شد در صورتی که بیماری سلیاک درمان نشود ممکن است عامل ایجاد بیماری های دیگری شود .از جمله بیماری هایی که ممکن است به دنبال درمان نشدن سلیاک بروز کنند می توان به  لنفوم غیرهوچکین و عفونت ذات الریه اشاره کرد که عامل مرگ های زودرس در بیماران مبتلا به سلیاک هستند.یکی دیگر ازعواملی که خطر مرگ را در بیماران مبتلا به سلیاک افزایش می دهد ناتوانی بدن در جذب مواد مغذی است.

دکتر علی فرجی

دکتر علی فرجی متخصص کودکان و نوزادان می باشند و دارای مدرک تحصیلی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.

5 − یک =