گلو درد درکودکان

بیشتر علل گلو درد در کودکان ،غیر باکتریال است و هیچ نیازی به درمان با آنتی بیوتیک ها ندارد .

بیشتر موارد گلو درد به علت ویروس ها بروز می کنند . البته تشخیص کلینیکی و افتراق نوع ویروسی از باکتریایی (میکروبی )بسیار دشوار است . در صورتی که همراه گلو درد علایمی چون التهاب چشم (کنژکتیویت)،آبریزش بینی ،سرفه ،زخم های منفرد در حلق ،خروسک یا لارنژیت دیده شود ،احتمال ویروسی بودن گلو درد بیشتر است .

علایم همراه با گلو درد ویروسی خیلی متفاوت هستند ،مثلا همراه با گلو دردی که به علت ویروس آنفلوآنزا ایجاد می شود تب بسیار بالا ،سرفه ،سردرد ،بی حالی ،درد عضلانی ،بزرگی غدد لنفاوی گردنی هم دیده می شود . در این حالت بسیاری از والدین اصرار به تجویز آنتی بیوتیک می کنند .

این در حالی است که تجویز آنتی بیوتیک در گلو درد ویروسی هیچ جایگاهی ندارد .

گلو-درد-درکودکان

التهاب لوزه ها (تونزیلیت)

التهاب لوزه ها ،بیشتر به دلیل عفونت های ویروسی دیده می شوند . لوزه ها سعی  در  مقابله با میکروب ها دارند  و  از ورود آن ها  به  انتهای حلق  و خلف زبان تا حد امکان جلوگیری می کنند در نتیجه ممکن است  خود لوزه ملتهب و عفونی شودو سبب ایجاد گلو درد و تورم در غدد لنفاوی گردد .

همچنین ادنوئید یا لوزه سوم که در انتهای بینی  قرار دارد  نیز اغلب به انواع عفونت ها مبتلا می گردد  .لوزه سوم بیشتر در سنین کودکی دچار عفونت و التهاب می شود به تدریج که کودک بزرگ می شود لوزه ها کوچکتر می شوند که همین امر از بروز تونزیلیت جلوگیری می کند .

می توان گفت التهاب لوزه ها در صورتی که همراه با عفونت گوش میانی بروز کند ،نیازبه توجهات ویژه ای دارد و نیاز است تا هر چه زودتر برای درمان به متخصص اطفال مراجعه کنید .

برخی مطالب  مفید در سایت

رفلاکس در نوزادان