هپاتیت در کودکان

هپاتیت چیست ؟ آیا هیپاتیت بیماری خطرناکی است ؟  کدام نوع هپاتیت  خطرناک است ؟ هپاتیت در کودکان چه علائمی دارد و چگونه می توان از آن پیشگیری کرد ؟   به طور حتم سلامت کودکان برای والدین امری بسیار مهم است  و برای داشتن یک فرزند سالم لازم است تا نکاتی را در نظر بگیرید . ما در ادامه این مقاله به بررسی هپاتیتa  و راه های درمان آن می پردازیم .   توصیه می شود اگر سلامتی فرزند دلبندتان برایتان اهمیت دارد ادامه مطلب را مطالعه کنید .

هپاتیت a

هپاتیت a، نوعی  بیماری حاد  خود محدود  شونده  با پیامد  مطلوب در بیشتر موارد است . این ویروس  بخشی از  گروه هتروژن  ویروس های  هپاتیت است  که  بیماری  های بالینی  و حاد مشابهی  را ایجاد  می کنند .

هپاتیت حاد ، تظاهر  اولیه بیماری است  و  عفونت مزمن  ایجاد نمی کند .  طیف تظاهرات  بالینی  در کودکان متفاوت  است . کودکان کوچکتر  معمولا در مقایسه  با کودکان بزرگتر ، نوجوانان و بالغین ، به بیماری  خفیف تر  یا بدون  علامت مبتلا  می شوند .  بیشترین میزان  عفونت در کودکان  5 تا  14 ساله رخ می دهد .

تظاهرات بیماری هیپاتیت در کودکان

تظاهرات متغیری  دارد و  فاز  ایکتریک  بعد از  فاز پره ایکتریک رخ می دهد :

بدون علامت ( هیچ اختلال آنزیمی  کبدی وجود ندارد )

تحت بالینی ( بدون علامت ، اختلالات  مختصر  در آنزیم های  کبدی )

بدون زردی (علامت دار  اما بدون  وجود زردی در کودکان )

نارسایی کبدی

کودکان کم سن و سال  معمولا نسبت  به بالغین  کم علامت تر هستند .  علائم اولیه  تا 5 روز طول می کشد : تب در کودکان ، تهوع ، استفراغ ، ضعف عضلانی ، بی اشتهایی ، سر درد  در کودکان ،اسهال و درد شکم .

علائم دیرس  چند روز  تا یک ماه  طول می کشند ، ادرار  تیره ،  زردی ،  تندرس  در RUQ ،هپاتومگالی  از جمله علائم دیرس هستند .

راه های ارزیابی

شرح حال  و معاینه فیزیکی توسط متخصص اطفال

تست های عملکرد  کبدی

ALT  و AST  بین 200 تا 500 است.

ALT  بیشتر  از AST  افزایش می یابد

افزتیش ALT 2 تا 3 هفته بعد  از دوره  کمون رخ می دهد .

زمانی  که ALT  به حداکثر می رسد، بیلی روبین  تام  تغییر می کند  و 1  روز تا 1 ماه  به این شکل  می ماند .

هیچ الگوی مشخصی  برای اختلال  آنزیمی  جهت افتراق  هپاتیت A  از سایر  علل هپاتیت وجود ندارد .

لازم به ذکر است که  تا یک هفته پس  از شروع زردی ، ویروس  هپاتیت A  از طریق  مدفوع  پخش می شود .

هپاتیت در کودکان

هپاتیت در کودکانhm

درمان بیماری هپاتیت

درمان اولیه حمایتی است  و درمان  ضد ویروسی  توصیه نمی شود .  واکسیناسیون کودک  یا تزریق Ig  قبل از تماس  توصیه می شود :

واکسن هپاتیتA  به تمام کودکان 12 تا 23 ماه  تجویز می شود  . این واکسن  به این افراد  نیز تزریق  می شود .

Ig به کودکان کوچکتر از 12 ماه تزریق  می شود .

برای  افراد واکسینه نشده  که با بیمار تماس  داشته اند ،  واکسن تجویز می شود

بیماران مبتلا  به هپاتیت A  که به عنوان  متصدی  غذا  یا در مهد کودک  ها کار می کنند  باید  تا یک هفته پس از  بیماری  به محل کار نروند تا عامل  انتقال این بیماری نباشند .

نتیجه گیری

و در اخر می توان گفت   هپاتیت یک بیماری  خود محدود  شونده با  بهبودی کامل است ، علائم کمتر از دو ماه  برطرف خواهد شد  و مرگ و میر  کودکان به دلیل هپاتیت ، تنها 1 تا 2 درصد است .   بهتر است  از همان ابتدای تولد کودک  با متخصص اطفال  مشورت کنید  تا  واکسیناسیون در دوره های مشخصی  انجام شود .