غدد لنفاوی در کودکان

همانطور که بدن مسیری را برای گردش خون دارد ،مسیری هم برای گردش لنف در بدن دارد که سلول های ایمنی از مسیر لنف عبور می کنند و  این ماده ،یک ماده ی شیری رنگ است که عروق  کوچک خاص خود را دارد ،گاهی این عروق همانند سایر عروق بدن بزرگ می شود که به آن گفته می شود لنفودرم ، لنفودرم سبب ایجاد تورم نیز می شود . این غدد  اندازه ای کوچک دارند و زیر پوست به طور عادی لمس نمی شوند ،مگر اینکه عاملی سبب شده باشد که این غدد بیش از حد بزرگ شده باشد .

چه عواملی سبب بزرگ شدن غدد لنفاوی در بدن می شود

این غدد در حالت کلی  یک نوع واکنش هستند به عوامل خارجی ، یا واکنشی هستند در مقابل بیماری های خود ایمنی بدن  و یا واکنشی هستند در مقابل بیماری هایی که در بدن ممکن است از قاعده خارج شود ،همچون سرطان .

اما بزرگی غدد لنفاوی همیشه عامل خطرناکی نیست به خصوص در کودکان ،که تنها نواحی گردن و مجاری تنفسی را مبتلا می کند ، در این موارد غدد لنفاوی تنها در ناحیه گردن ،بزرگ می شوند .

گاهی عوامل ویروسی سبب بزرگ شدن غدد لنفاوی می گردند در این شرایط درمان خاصی نیاز نیست و والدین لازم است در رژیم غذایی کودکان مصرف مایعات را افزایش دهند تا در دوره ای کوتاه این ویروس از بدن خارج شود .

اما گاهی عفونت های میکروبی دلیل بر بزرگی غدد لنفاوی می شوند ،به طور مثال گلو درد در کودکان که چرکی باشد   ،اما این گلو درد همراه با علائم سرماخوردگی نیست ، در این شرایط معمولا کودک تب دارد و بعد از  بررسی های متخصص اطفال بزرگ شدن غدد لنفاوی مشخص می شود . در این شرایط عفونت باکتریال و میکروبی است و لازم است تا پنی سیلین مصرف شود . با مصرف پنی سیلین غدد لنفاوی کوچک می شوند .

گاهی این  غدد لنفاوی بزرگ می شوند و همراه با تب طول می کشند ،بیماری هایی هستند همچون کاوازاکی  دلیل بر بزرگ شدن این غدد می شود

عفونت های انگلی ،گاهی وقت ها انگل ها می توانند سبب بزرگی این غدد شود

گاهی  نیز عفونت های مزمن  باکتریال همچون حسبه ،تب مالت و… می توانند بزرگی غدد لنفاوی را  سبب شوند .

غدد-لنفاوی-در-کودکان

اهمیت بررسی غدد لنفاوی

اهمیت بررسی غدد لنفاوی در این دو مورد است که ، محل بزرگ شدن این غدد کجاست و آیا روند آن ها رو به بزرگ شدن است یا خیر.

به طور مثال غدد لنفاوی در ناحیه گردن کاملا طبیعی است ،اگر یک غدد لنفاوی بزرگ تر از 1.5 سانتیمتر شود و بیشتر از دو هفته به طول بکشد ،این مورد نیاز به بررسی های بیشتر دارد .

گاهی اوقات بزرگی غدد لنفاوی نشانه ای است از یک نوع بدخیمی ، معمولا دلیل آن بیماری لنفوم ،سرطان خون و.. است .گاهی اوقات سرطان های موضعی وجود دارند که به شکل غدد لنفاوی در مراحل اولیه ظاهر می شوند .  می توان گفت دلیل بررسی غدد لنفاوی همین امر است .

دکتر فرجی متخصص اطفال ،در زمینه درمان انواع بیماری های کودک و نوزادان از تخصص و تجربه کافی بر خوردار هستند . شما می توانید برای تماس با دکتر فرجی متخصص اطفال با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید :

تورم غدد لنفاوی

اگر غدد لنفاوی همراه با درد باشند به این معنی است که بیماری جدی نیست ،معمولا در صورتی که تورم غدد لنفاوی بدون درد باشد احتمال بدخیمی تا حد قابل توجهی افزایش می یابد .

تشخیص بزرگی غدد لنفاوی

برای بررسی علل بزرگی غدد لنفاوی در مرحله اولیه آزمایش خون انجام می شود ،سونوگرافی غدد لنفاوی نیز بسیار کمک کننده است با کمک سونوگرافی می توانیم تشخیص دهیم که این بزرگی غدد واکنشی است و یا مسئله ای جدی تر دلیل بر این بزرگی شده است .

درمان بزرگی غدد لنفاوی

بعد از تشخیص بزرگی غدد لنفاوی ،در صورتی که نیاز به خارج کردن غدد لنفاوی باشد تنها با کمک جراحی  غدد لنفاوی خارج می شود و توسط پاتولوژیست بررسی می شود تا تعیین شود که این غده نیاز به درمان دارد یا خیر .

گاهی نیز متخصص اطفال  برای درمان ،تشخیص به خارج کردن غدد لنفاوی با کمک جراحی می دهد ،در صورتی که این تشخیص داده شد ،این جراحی خطری ندارد هر چه درمان در مراحل اولیه خود انجام شود می توان از بروز بیماریهای  دیگر جلوگیری کرد .

در صورتی که اقدامات درمانی در مراحل اولیه صورت گیرد با کمک جراحی و خارج کردن آن ها احتمال 99درصد درمان با موفقیت  انجام می شود ، اما گاه این غدد لنفاوی پیشرفت می کنند و درمان به تعویق می افتد در این شرایط  احتمال موفقیت و درمان در افراد  به 75 درصد و شاید پایین تر از آن برسد .

برخی مطالب  مفید در سایت دکتر فرجی متخصص اطفال خوب در شمال تهران

تقویت سیستم ایمنی کودک